onsdag 2 november 2011

Mera älg

Ja nu har jag jagat en helg igen och älgar hittar jag överallt. På Lördag hittade jag ko med två kalvar men dom stod så nära en passare (vad har dom i skogen att göra) så dom drog iväg några hundra meter innan dom saktade ner så jag fick skälla på dom. För att vara säker så gick dom precis utanför vårt område. Efter en timme var jag några hundra meter inne på grannområdet och där kom det en annan hund och skällde tillsammans med mej. Den ena kalven gick åt sidan med den hunden. Där stod vi och skällde tills ägaren till den andra hunden sköt kalven och då blev kon orolig och drog iväg in på vårt område igen. Tror ni husse var med då, nejdå han hade gått in till grannlaget för att vissla in mej men hann inte dit. Jag fick inte älgarna att stå kvar utan dom gick sakta ut från området igen in till ett annat jaktlag, då hade husse hunnit fram så han visslade i sin pipa och då var det bara att bryta och springa till honom.
Söndagen började att jag hittade en hare. Det är jätteroligt att jaga dom en bit. När jag drog iväg ut ur området med haren hittade jag helt plötsligt en älg. Det var en kviga som inte stod riktigt stilla utan gick lite sakta österut. Kvigan sprag iväg ibland och stod stilla ibland. När husse kom för att vissla in mej igen träffade han en gubbe som hade gått runt för att titta på oss. Inte undra på att kvigan var orolig. Nu måste nog husse släppa mej längre in på området och lämna passarna hemma för att vi ska kunna skjuta sista kalven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar