söndag 10 oktober 2010

Äntligen älgjakt

Nu har det hänt, jag fick gå både Lördag och Söndag under jakten. Även om jag vinglade bort halva Lördan på rådjur så tycker jag att det gått bra. På eftermiddan skulle vi jaga på ett nytt område. Husse hann inte mer än att släppa ut mej ur bilen innan jag hittade älg. Älgen stod kvar en stund men jag är nog lite väl ivrig så älgen stack iväg men jag hängde på. Efter några hundra meter stannade älgen igen och jag fick skälla 5-10 minuter innan han stack igen. Efter ca en timme släppte jag älgen och vände om. Jag tog vägen dit jag trodde husse var men det var där vi slutade på förmiddan. Som tur är har han pejlen så efter en halv timme hörde jag hans vissling från skogen (hur han nu kom dit) då var det bara att springa dit och vi gick ur skogen och till bilen. På Söndag började vi på samma ställe som Lördag eftermiddag och älgen var tillbaka. Det blev samma tur som på Lördag men jag fick skälla lite mer men det var svårt att höra för det var nästan storm. Jag vände på samma ställe som i Lördags men nu gick det bättre att hitta husse. Efter några korvskivor och en macka så fortsatte vi. Helt plötsligt luktar det älg. Jag hittade dom några hundra meter från husse och började skälla. Det var en ko och tjurJag skällde väl 10 minuter när jag träffade på husse igen. Pang, han sköt mot älgen men han var nog lite väl ivrig och skjöt inne i riset så älgen fortsatte men med ökad fart. Efter 7-800 meter han jag upp dom igen och fick skälla lite här och var under ca två timmar innan jag släppte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar