onsdag 27 oktober 2010

Skotträdd

Nu tror jag husse har blivit skotträdd. Efter Lördagens jakt med älgar som for än hit och än dit och en massa radioprat som störde när jag äntligen fick stopp på en älg så satte husse radiotystnad på Söndagen. Den dan började med att jag hittade en älgko inte mer än några hundra meter från husse och matte. Hon stod kvar i upptaget men gick sen sakta mot husse och matte så efter en kvart ungefär så var jag inte mer än 75 metrer från dom. Helt plötsligt rusade älgen mot mej och jag sprang undan en sväng. Innan jag gick fram till älgen igen så hade hon gått upp till husse och matte. 5 meter från husse stannade kon. Tror ni han fick iväg nåt skott? Nä då han vill inte skjuta den kon om jag inte skäller och sen visste han inte om det var några kalvar med. Kan man hjälpa husse mer än så. Kon skenade naturligtvis iväg när jag hittade henne igen. När jag kom tillbaka gick vi en sväng åt ett annat håll för att senare gå mot det område där husse trodde att kon skulle vara. Bara några hundra meter från där jag hittade kon hitade jag en annan ko som hade en kalv som jag skällde på. Dom stod också kvar i upptaget så efter en halvtimme skulle husse försöka smyga i och skjuta. När han var 60-70 meter ifrån kom det en kastvind så älgarna kände honom och drog iväg. Dom gick inte mer än 5 -600 meter innan dom stannade igen i en liten skogsdunge. Innan husse hade hunnit smyga upp så la jag av och kom ner till honom. Vi skulle bara jag till 12 tiden så det blev ingen mer jakt den dan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar