onsdag 19 oktober 2011

Nya älgar




Nu i helgen har det skjutits en älg till som jag skällde på. Nu tror ni att det var husse men det var det inte. Det ver grannlaget igen. Jag hittade en liten kviga inne på grannlagets mark som jag skällde på. Hon gick ca 1 km innan homn stannade så jag fick skälla riktigt. Efter minst en timme kom det några som skrämde kvigan som då gick på en passare som sköt. Jag kom 30 meter efter kvigan och husse tyckte att det var bra att jag inte skällde. Jag stannade kvar vid älgen så husse kom och hämtade mej. Husse vill helst att jag ska lämna den döda älgen och gå tillbaka till honom. Det blir väl att träna på det under hösten skulle jag tro. På bilden ser ni matte som klappar om mej efter det att vi kom tillbaka..

På morgonen hade vi sett ko med två kalvar som låg mellan en väg och en bäck så husse bestämde att han skulle ta mej i koppel först för att se om dom låg kvar på eftermiddan. Jodå dom var kvar och en passare sköt på en av kalvarna men den gick vidare. Husse spårade en bit och släppte mej sen. Han trodde att kalven var död efter all blod runt spåret. Jag hittade älgarna nere vid bäcken och efter ett par hundra meter fick jag börja skälla riktigt. Husse flyttade några passare för att se om båda kalvarna var med, men det var bara kon och en kalv jag skällde på. Ingen fick skjuta på annat än den sårade kalven. När husse fick veta att det bara var en kalv med så ringhde han efter Hedlund en brun labrador som är väldigt duktig på att spåra. Efter några hundra meter hittade Hedlund kalven som gick upp ur legan och fram till en passare som sköt den. Jag fortsatte skälla stånd och gångstånd nån timme till innan jag vände tillbaka till husse och matte. På Söndag hittade jag bara två harar som jag jagade iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar